6 Tips Kekalkan Tulang Yang Kuat Bantu Hindari Lenguh Kaki Dan Sakit Lutut

Haritu mak saya cerita. Ayah saya sakit lutut. Sendi dia rasa sakit, lenguh, sengal. Rasa ngilu bila turun naik tangga tu. Dah la badan makin bulat. Bebanan badan bertambah. Memang lagi kuat la rasa sakit tu. Jadi mak dan ayah saya pun pergi lah farmasi sebab nak cari ubat legakan sakit urat kaki tu. Pharmacist tu pun suggest lah beberapa produk. Mak saya ni pun tanya lah lanjut setiap produk tu apa benda sebenarnya.

Rupanya dia bagi vitamin kalsium magnesium, vitamin B, dengan vitamin D. Lepas tu dia bagi juga ubat khas untuk lutut tapi katanya ada steroid. Kalau rasa dah OK nanti boleh lah stop pakai. So masa balik rumah mak saya kata lah dekat ayah saya. Lahhh pergi farmasi pun rupanya vitamin juga dia bagi. Padahal dah ada dah di rumah ni vitamin Shaklee. Tapi itu lah benda dah ada tak nak makan. Dah tua-tua ni memang dah banyak sistem badan rosak. Susah lah nak lenyapkan penyakit sekelip mata.

Kalsium Ostematrix tu dah lengkap dah ada magnesium dengan Vitamin D dalam dia. B Complex pun lengkap semua kumpulan vitamin B dalamnya. Ada juga Omega Guard yang elok untuk perbaiki fungsi sistem saraf. Vivix untuk kesihatan keseluruhan pun ada. Kuncinya mahu tak mahu kena konsisten amalkan vitamin. Apatah lagi jenama vitamin yang ada di rumah tu adalah selamat dan daripada bahan semulajadi. Bukan daripada bahan kimia sintetik!

Kerosakan sel badan bermula sejak muda akibat pelbagai faktor termasuklah kekurangan nutrien dan mineral.

 

Tulang Kuat Dapat Membantu Mengelakkan Risiko Kaki Lenguh Dan Sakit Sendi Lutut
Cara Kuatkan Ketumpatan Tulang Untuk Menjamin Kesihatan Tulang Di Usia Tua

 

Punca Biasa Sakit Tulang Anggota Badan, Sendi Lutut, Ligamen, Urat Saraf, Kecederaan Otot, Kebas Kaki Tangan Dan Masalah Pergerakan Yang Terhad

 

Untuk kesihatan tulang rangka badan dan kelancaran pergerakan walaupun usia makin meningkat, kita sepatutnya amalkan pengambilan vitamin-vitamin dan mineral-mineral penting untuk tulang sejak kecil lagi secara optimum. Ini perlu diteruskan hinggalah diakhir usia tumbesaran badan berlaku iaitu ketika umur mencecah usia pertengahan 20an. Pengambilan kalsium yang mencukupi membantu membentuk tulang yang mampat dan kuat, cukup untuk bertahan sepanjang digunakan hingga ke tua.

Bila usia meningkat, sel badan kita makin lemah dan banyak yang rosak. Penyerapan nutrien dalam badan pun dah tak seefisyen masa muda. Malah memandangkan dah berpuluh tahun kita berhenti daripada proses tumbesaran, sebahagian sistem badan contohnya tulang, dah berhenti menyerap kalsium. Sedangkan kalsium masih diperlukan untuk fungsi dalaman badan tiap-tiap hari. Kalau kita tak top up kalsium, kalsium daripada tulang yang sedia kekurangan kalsium tu akan diambil oleh badan. Sebab tu lah tulang kita makin rapuh dan makin sakit.

 

6 Tips Mengekalkan Tulang Yang Kuat

 

Sejak muda, penting bagi kita menabung kalsium dalam tulang sebanyak yang boleh. Dan lepas melepasi usia tumbesaran, penting juga bagi kita terus top up kalsium yang hilang setiap hari. Ini untuk mengelakkan tulang kita kehilangan kalsium dan seterusnya menyebabkan risiko tulang menjadi rapuh. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan osteopenia dan juga osteporosis. Oleh itu, untuk mengekalkan ketumpatan tulang dan memelihara kesihatan tulang yang kuat boleh amalkan beberapa tips mudah ni:

1. Amalkan gaya hidup aktif – Bersenam, bersukan dan beraktiviti dapat membantu memampatkan dan menguatkan tulang. Antara aktiviti yang boleh dibuat ialah:

  • Senaman weight-bearing – Berlari, hiking, berjalan, bermain tennis, bermain golf, menari etc bagi menumpatkan tulang.
  • Aktiviti ketahanan – Angkat berat atau push-ups untuk membina otot bagi menguatkan tulang.
  • Senaman regangan – Seperti yoga dan tai chi membantu memperbaiki keseimbangan dan koordinasi. Ini boleh mengurangkan risiko terjatuh dan patah tulang.

2. Hadkan pengambilan kafein – Pengambilan kafein yang banyak dan kerap boleh mengganggu penyerapan kalsium dan juga nutrien baik lain ke dalam badan.

3. Hentikan atau kurangkan pengambilan alkohol – Alkohol boleh menyebabkan kehilangan ketumpatan tulang.

4. Berhenti merokok – Orang yang merokok menghadapi kehilangan ketumpatan tulang yang lebih cepat dan lebih berisiko mengalami tulang retak berbanding orang yang tidak merokok.

5. Amalan pemakanan sihat dan seimbang yang kaya nutrien untuk memelihara dan mengekalkan kekuatan tulang – Vitamin dan mineral yang penting untuk tulang ialah kalsium, vitamin D, potassium, vitamin K, magnesium.

6. Pengambilan supplement dengan penyerapan optimum oleh tulang – Adalah sangat penting mengamalkan pengambilan makanan tambahan seperti kalsium sebab badan tak dapat hasilkan kalsium sendiri. Sedangkan badan memerlukan kalsium setiap hari hinggalah usia tua. Kaum wanita, ibu hamil, ibu menyusu, individu yang mempunyai masalah kesihatan dan mereka yang tak minum susu terutamanya, perlu sumber kalsium lebih lagi untuk menyokong keperluan kalsium badan.

 

Cadangan Vitamin Untuk Kesihatan Tulang Rangka, Sendi, Ligamen, Otot dan Urat Saraf Seluruh Badan

 

Vitamin-vitamin yang saya cadang di bawah ni adalah essential vitamins dan merupakan antara vitamin yang  kita mesti top up setiap hari. Memang kita boleh dapatkan kalsium daripada makanan tapi belum tentu apa yang kita makan setiap hari tu adalah mencukupi. Dalam masa sama, vitamin dan mineral lain juga sangat diperlukan untuk menyokong kesihatan sistem tulang rangka seluruh badan.

 

Pilihan Vitamin Yang Lebih Selamat, Berasaskan Bahan Semulajadi, Terbukti Dengan Penyerapan Berkesan Oleh Badan

 

Set Vitamin Untuk Tindakan Spesifik

 

1. Ostematrix – Kalsium lengkap dengan magnesium, vitamin D, vitamin K, zink, kuprum, mangan

  • Pelihara tulang, sistem saraf, otot, ligamen, sendi
  • Mengawal tekanan darah tinggi dan memelihara kesihatan jantung
  • Meredakan ketegangan saraf dan stress
  • Menggalakkan ketenangan emosi
  • Membantu galakkan tidur yang nyenyak
  • Membantu badan rasa lebih cergas bertenaga bila bangun
  • Kurangkan rasa sengal, sakit, lenguh-lenguh dan kebas
  • Melancarkan pergerakan usus dan mudahkan pembuangan
  • Membantu mengatasi migrain

 

2. Omega guard – Minyak ikan kaya Omega 3

  • Membantu mencairkan kolestrol
  • Memperbaiki fungsi saraf seluruh badan
  • Memelihara kesihatan minda dan menguatkan memori
  • Membantu mengatasi bengkak dan inflamasi
  • Membantu melancarkan peredaran darah
  • Meningkatkan metabolisme
  • Membantu mengawal selera makan
  • Membantu mengawal tekanan darah dan perbaiki kesihatan kardiovaskular
  • Membantu mengawal paras gula dalam darah

 

3. Vivix – Tonik antioksidan berasaskan bahan botani

  • Kaya antioksidan resveratrol dan polifenol
  • Perbaiki sel hingga peringkat DNA dan mengelakkan kerosakan sel daripada merebak
  • Melindungi sel tubuh yang lemah daripada serangan radikal bebas yang menjadi punca permulaan penyakit
  • Menggalakkan penghasilan tenaga dan memberi kecergasan kepada badan
  • Perbaiki fungsi dalaman badan dan menggalakkan sistem badan bekerja dengan efficient
  • Membantu mencegah dan mengawal penyakit kronik
  • Mengawal paras gula dalam darah
  • Memelihara dan menggalakkan kesihatan kardiovaskular dan kesihatan jantung
  • Melambatkan kerosakan dan penuaan sel badan sebelum waktunya

 

4. Collagen Powder – Minuman daripada sumber kolagen tulen berkualiti tinggi

  • Kolagen penting untuk kuatkan sambungan ligamen dan otot sendi serta gantikan kolagen yang hilang akibat peningkatan usia dan proses penuaan
  • Membantu melancarkan dan memelihara fleksibiliti pergerakan
  • Membantu meningkatkan metabolisme dan memberi tenaga
  • Membantu memelihara kesihatan saraf
  • Membantu mengurangkan sengal, lenguh dan ketegangan
  • Membantu mengatasi rasa cepat penat

 

5. B Complex

  • Lengkap dengan semua kumpulan vitamin B
  • Menyokong sel dan system badan agar dapat berfungsi dengan lancar
  • Membekalkan sel seluruh badan dengan oksigen dan nutrien yang mencukupi melalui peredaran darah
  • Menggalakkan peredaran darah yang lancar
  • Menukarkan gula kepada tenaga dengan efisyen
  • Memperbaiki fungsi sistem saraf dan menyokong kesihatan kardiovaskular
  • Meredakan ketegangan saraf dan tekanan
  • Menggalakkan ketenangan emosi, mengurangkan gemuruh dan cemas
  • Meningkatkan metabolisme dan memberi tenaga

 

Tambahan Vitamin Untuk Tindakan Lebih Lengkap Dan Optimum

 

6. Multivitamin Vitalea Iron Formula

  • Bekalkan vitamin dan mineral lengkap yang diperlukan badan setiap hari
  • Membantu mengisi kelompongan nutrisi akibat pemakanan tidak seimbang
  • Diperkaya dengan zat besi untuk menggalakkan penghasilan darah merah dan mengelakkan anemia
  • Memperbaiki fungsi asas sel dan organ seluruh badan
  • Nutrisi asas yang diperlukan untuk memastikan fungsi badan berjalan dengan efisyen

 

7. Sustained Release Vitamin C

  • Lindungi sel daripada oksidadi akibat stress
  • Menguatkan sistem imun
  • Mengawal jangkitan daripada merebak
  • Menggalakkan penyembuhan pada sel yang luka
  • Bertindak sebagai antioksidan yang melindungi sel daripada serangan radikal bebas
  • Bertindak sebagai anti-histamine semulajadi yang baik untuk mengawal kegatalan, radang, kemerahan, allergy dan resudng
  • Memelihara kesihatan gigi, tulang, salur darah, jantung, kulit dll

 

Setiap vitamin mempunyai fungsi khusus masing-masing dan kaya manfaat untuk kesihatan keseluruhan badan. Lebih lengkap vitamin yang diambil adalah lebih menyeluruh dan berkesan tindakan vitamin. Saya galakkan anda ambil set lengkap vitamin yang dicadangkan di atas. Tapi sekiranya peruntukan kewangan anda terhad, boleh hubungi saya untuk cadangan vitamin yang boleh diambil dulu, bersesuaian dengan masalah anda.

 

Testimoni Vitamin-Vitamin Daripada Pengguna Yang Berpuas Hati

 

Ostematrix sumber kalsium magnesium dengan penyerapan optimum oleh tulang

 

Sakit pangkal peha dah hilang. Dah boleh solat jemaah di masjid dengan mudah.
Sakit pangkal peha dah elok. Dah boleh solat jemaah di masjid.

 

Lepas amalkan kolagen, dah boleh duduk mencangkung.
Dah boleh mencangkung lepas amalkan kolagen.

 

Lepas ambil collagen, lutut dah lega.
Lepas ambil collagen, lutut dah tak sakit.

 

Lutut dah tak sakit masa solat dan dah boleh berjalan macam biasa lepas amalkan Collagen Powder.
Dah boleh solat dan jalan macam biasa lepas konsisten amalkan Collagen Powder.

 

Lepas berterusan amalkan Vivix dan kolagen, sakit tumit mencucuk terus hilang.
Sakit tumit mencucuk terus lega lepas konsisten amalkan Vivix dan kolagen.

 

Lepas amalkan Vivix, badan makin ringan dan sakit tengkuk kurang.
Badan makin ringan dan sakit tengkok kurang lepas amalkan Vivix.

 

Harga Vitamin Untuk Bukan Ahli

 

Berikut adalah harga setiap vitamin yang dicadangkan di atas:

  1. Ostematrix 120 biji RM61.25
  2. Omega Guard 90 biji RM136.25
  3. Vivix 150ml RM475.00
  4. Collagen Powder 15 sachet RM298.00
  5. Vitalea Iron Formula 120 biji RM93.75
  6. B Complex 120 biji RM58.75
  7. Vitamin C Sustained Release 180 biji RM97.50

 

Boleh klik sini untuk terus buat pembelian vitamin Set Sendi Optimum, Ostematrix, Omega Guard, Vivix, Collagen Powder.

Boleh klik sini untuk terus buat pembelian vitamin Set Sendi Premium yang mengandungi semua ketujuh-tujuh vitamin di atas.

Namun sekiranya anda mahukan lebih penjimatan, hubungi saya untuk konsultasi dan pembelian. Boleh sign up keahlian untuk lebih jimat. Keahlian rm68.90 saja dan boleh terus beli pada harga ahli. Anda juga boleh dapatkan keahlian percuma dan cash rebate sekiranya layak. Lagi banyak penjimatan!

Produk Shaklee bukanlah ubat untuk merawat penyakit. Tapi hanya makanan tambahan untuk membantu memperbaiki dan mengawal masalah. Disarankan untuk anda berjumpa doktor dulu untuk dapatkan rawatan sewajarnya. Dalam masa sama boleh amalkan supplement untuk mempercepatkan proses pemulihan.

 

 

Daftar sebagai ahli sekarang untuk penjimatan pembelian 15%~25%!

Your Shaklee Health Partner & Business Leader,

Hazrina Nasir

ID 951651

019.269.2301

 

This Post Has 3 Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu