Apakah Kolagen Dan Kesan Kekurangan Collagen Pada Kulit

Ada berlambak-lambak produk berasaskan kolagen dipasaran. Dah jadi trend orang amalkan pakai dan makan produk kolagen. Sampai taktau mana satu kolagen yang terbaik. Tapi ramai juga lagi yang belum tau apakah kolagen ni sebenarnya? Best sangat ke? Kalau takde kolagen tak boleh? Ramai juga yang ingat kolagen cuma penting untuk orang yang nak cantik. Tapi sebenarnya fungsi kolagen lebih lagi daripada tu.

Apakah kolagen?
Kekurangan kolagen boleh mempercepatkan kesan-kesan akibat proses penuaan

 

Apakah Kolagen?

 

Kolagen ataupun collagen adalah struktur protein yang bertindak sebagai perekat antara sel. 75% dari kulit kita terdiri daripada kolagen. Kolagen adalah serat protein yang paling banyak terdapat dalam badan manusia. Ia didapati dengan banyak pada kulit, tulang rawan, tisu-tisu, organ-organ dan dalam kuku serta rambut.

Struktur collagen pada lapisan kulit
Struktur kulit dan lapisan collagen di bawahnya

 

Fungsi Kolagen

 

Fungsi kolagen ialah sebagai penyokong tubuh kita. Kolagen ibarat gam yang melekatkan bahagian-bahagian tubuh badan pada tempatnya dan memberi bentuk kepada anggota tubuh. Tanpa kolagen badan kita ibarat jelly yang tiada sokongan dan mudah terpisah. Paras kolagen yang tinggi dalam badan boleh menyerlahkan rupa dan susuk tubuh yang sihat.

 

Kepentingan Kolagen

 

Jadi adakah kolagen sangat penting? Ya! Ini kerana semakin usia meningkat, kandungan kolagen semakin berkurangan. Jadi, nutrisi yang membantu memelihara kandungan kolagen semakin diperlukan tubuh untuk bertindak sebagai antioksida bagi mengelakkan penuaan sebelum waktunya dan juga melambatkan kesan-kesan akibat proses penuaan.

 

Kesan Kekurangan Kolagen

 

Akibat kekurangan kolagen
Kesan kekurangan kolagen pada tubuh badan

 

Disebabkan kolagen sangat penting dalam memberi bentuk dan keutuhan untuk memegang anggota badan yang terlibat pada tempatnya. Dari segi luaran pula boleh menampakkan kesan penuaan pada kulit dan wajah. Antara kesan kekurangan kolagen ialah:

  • Menjejaskan kesihatan tulang, saraf dan tendon serta mengganggu pergerakan yang bebas
  • Kedutan, pori2 terbuka dan garis halus kelihatan
  • Kulit kering dan mengelupas
  • Kulit semakin kurang keanjalan
  • Kulit menjadi kasar
  • Rambut menipis dan gugur
  • Pigmentasi
  • Payudara tidak tegang dan anjal lagi
  • Mata rasa kering

 

Collagen Powder Shaklee

 

Kolagen RSS Shaklee
Collagen Powder Shaklee daripada sumber premium

 

Seiring dengan permintaan pasaran kecantikan dan kesihatan, Shaklee juga tak ketinggalan menawarkan produk kolagan iaitu supplement Collagen Powder Shaklee. Collagen Powder ni dihasilkan oleh Shaklee US tapi kajian saintifiknya dijalankan khusus untuk penggunaan masyarakat Malaysia tau.

Malaysia negara pertama dipasarkan Collagen Powder Shaklee ni jadi faktor seuhu, kelembapan, cara pengambilan sememangnya dah dikaji supaya collagen ini dapat bertindak dengan berkesan. Bahan-bahan dalam Collagen Powder Shaklee adalah berasaskan marin dan tumbuhan semulajadi. Ianya Halal dimakan tanpa perlu diragui.

 

Manfaat Dan Kelebihan Collagen Powder Shaklee

 

Collagen Powder mengandungi red snapper scale ataupun sisik ikan merah, dan terbukti sisik ikan merah ini dapat memperbaiki tekstur kulit wajah dan menghilangkan kedutan. Selepas penggunaan selama 8 minggu, keputusan menunjukkan kulit menjadi lebih baik secara menyeluruh.

Kolagen terbaik terbukti berkesan sepantas 8 minggu
Kesan penggunaan Kolagen RSS Shaklee

Collagen Powder terbukti berkesan untuk:

  • Meningkatkan kelembapan kulit sehingga 90%.
  • Mengurangkan kekasaran dan kekeringan sehingga 75%.
  • Peningkatan dalam penampilan keseluruhan sehingga 71%.
  • Meningkatkan kelembutan dan kelicinan sehingga 69%.
  • Meningkatkan pemakaian kekal mekap sehingga 60%.
  • Meningkatkan keanjalan, ketegangan & elastisiti sehingga 55%.
  • Meningkatkan ketebalan rambut sehingga 54%.
  • Meningkatkan keserian, tona & warna kulit sehingga 50%.
  • Mengurangkan garis halus dan kedutan sehingga 18%.

 

Jadi, kesan dan faedah pengambilan Collagen Powder Shaklee yang boleh dilihat dan dirasai ialah:

  • Antipenuaan – Mengurangkan pori terbuka, kedutan dan garis halus
  • Menghidratkan – Melembabkan kulit supaya tidak kering dan menggelupas
  • Meningkatkan keanjalan kulit – Meningkatkan ketegangan, keanjalan, kelembapan
  • Melicinkan – Meningkatkan kelembutan dan melicinkan kulit
  • Menyuburkan – Menguatkan kuku dan menyuburkan rambut
  • Mencerahkan – Mengurangkan pigmentasi, jeragat dan meratakan warna kulit
  • Menegangkan – Membantu menegangkan dan menganjalkan payudara
  • Menguatkan Tulang – Mengokong kesihatan sendi dan menguatkan tulang. Membantu mengekalkan otot dalam mata supaya lembut

 

Keistimewaan Collagen Powder Berbanding Jenama Lain

 

Memang ada banyak produk berasaskan kolagen dipasaran. Ada murah dan ada yang mahal. Keistimewaan produk kolagen Shaklee berbanding jenama lain semestinya ialah:

  • Dihasilkan dengan kajian saintifik oleh para saintis Shaklee
  • Ada bukti keberkesanan melalui ujian klinikal
  • Dibuat daripada bahan-bahan yang mempunyai faedah yang optimum untuk membantu meningkatkan paras kolagen dalam kulit
  • Diperbuat daripada bahan semulajadi tanpa bahan kimia bahaya yang memudaratkan
  • Merupakan kolagen premium kerana bahan utamanya daripada sisik ikan merah laut dalam yang merupakan ikan paling kurang tercemar dengan logam berat bahaya
  • Versatile sebab serbuk kolagen yang paling pantas larut dalam air boleh dibancuh dengan air minuman kegemaran

Kolagen Shaklee memberikan kebaikan makanan tambahan berasaskan kolagen yang sangat optimum sepadan dengan harganya yang mampu milik. Pendapat saya, pilihlah yang terbukti berkesan supaya nilai wang yang dilaburkan tak terbazir. Mesti cuba dan rasa dulu kolagen ni mesti rasa nak lagi! Yang bestnya ramai orang dah puas hati. Sesuai untuk muda ataupun yang dah berusia. Kalau berminat, jangan segan-segan nak tanya saya ok? 😉

 

Klik sini! Untuk terus membuat pembelian dan pembayaran secara online melalui sistem eSell Shaklee.

 

 

Your Preferred Shaklee Independent Distributor,

Hazrina Nasir (ID 951651)

SMS/ Whatsapp: 019 269 2301

This Post Has 3 Comments

    1. Kan? Yang bestnya bukan untuk cantik2 saja. Tapi elok utk sendi dan boost energy. Orang berusia pun suka 🙂

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu